Mottem soutěže je: Měníme města k dobrému. Soutěžní přehlídku Cena Víta Brandy organizuje spolek Partnerství pro městskou mobilitu. Letos se přihlásilo 55 projektů z celé ČR, které přinesly inovativní změny ve veřejném prostoru. Projekty posuzovala odborná 9členná porota složená ze zástupců organizací zaměřených na tematiku dopravy, architektury, urbanismu, krajinářské architektury, výtvarného umění a ochrany životního prostředí.
Radost z ocenění má starosta Tábora Štěpán Pavlík. „Mile mě to překvapilo. Těší mě, že někdo ocenil naši ideu. Jde o návrh, který není definitivně pohřben, ale snažíme se prozkoumat, zda k němu vede cesta a zda může rozumně fungovat. Ocenění myšlenky od odborníků pro nás znamená, že jsme se vydali správným směrem. Je to pro nás signál, že to nebyl ztracený čas. O realizaci ale stále není rozhodnuto, na jaro příštího roku připravujeme podrobnější podklady,“ uvedl starosta Pavlík.
V případě Tábora odborníci ocenili dočasnou pěší zónu jako přínos k rozvoji veřejného prostoru a snahu o oživení historického centra. Porota ocenila zejména inovativní a citlivé řešení, které podporuje pěší pohyb a zlepšuje kvalitu života místních obyvatel i návštěvníků. Tento projekt je příkladem, jak může město reagovat na potřeby veřejnosti a vytvářet udržitelné a funkční prostory, které jsou esteticky hodnotné a bezpečné. Tábor se nebál uskutečnit odvážný pilotní projekt taktického urbanismu – zprovoznění dočasné pěší zóny na jižní straně Žižkova náměstí v Táboře. Jižní strana byla zavřena pro automobilovou dopravu s cílem zklidnit dopravu Starého Města a vytvořit zde přívětivou odpočinkovou pěší zónu pro primární uživatele – chodce. V rámci opatření bylo dočasně zrušeno 18 návštěvnických stání a řidiči byli vyzváni, aby zkusili alespoň načas proměnit své dopravní návyky. Uzavřená část náměstí byla vybavena mobiliářem, pořízeným v rámci participativního rozpočtu. Mobiliář oživil pěší prostor mezi Pražskou a Klokotskou ulicí.
Zavedení pěší zóny na Žižkově náměstí vyvolalo mezi obyvateli rozporuplné reakce. Mírná většina lidí oceňuje zlepšení životního prostředí a klidnější atmosféru, avšak mnozí nesouhlasí s omezením automobilového provozu a úbytkem parkovacích míst. Odpůrci kritizovali mj. omezení zásobování místních podniků.
Město provedlo ankety mezi obyvateli, aby zjistilo, zda by měl být tento projekt trvalý. Organizátory soutěže překvapilo, že je zhruba polovina občanů pro a polovina proti. „Náhoda tomu zřejmě chtěla, aby plánovaný projekt získal ocenění. To, co v Táboře dělají, je totiž naprosto skvělé a nyní k tomu mají i garanci specialistů v oboru, inženýrů, architektů. Porota se všeobecně shodla na podpoře táborského projektu,“ konstatovala porota.
Táborskou aktivitu vyzdvihl Josef Filip, člen představenstva České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. „Město hledalo zajímavým způsobem podporu pro záměr. Šlo o formu hry, zkoušku dočasného opatření, aby si ověřili, jak stavba bude fungovat v praxi. Ocenili jsme odvahu experimentovat a zjistit, co projekt s veřejným prostorem udělá a jak se budou všichni účastníci dopravy chovat a získali tak argumenty pro i proti,“ popsal Josef Filip.
Přehled vítězných projektů:
- Hlavní Cena Víta Brandy 2024 za dopravní stavbu nebo opatření: Štvanická lávka, Praha
- Zvláštní cena za opatření pro chodce: Lávka pro pěší přes kolejiště nádraží, Cheb
- Zvláštní cena za opatření pro cyklisty: Cyklostezka BEVLAVA, Horní Lideč
- Zvláštní cena za nerealizovaný návrh: Dočasná pěší zóna, Tábor
- Zvláštní cena za přínos v regionu: Hub 123 - Sdílený prostor pro rozvoj, Uherské Hradiště
Projekty mohou být inspirací i pro další města a regiony.