Tábor 7. srpna (ČTK) - Řidiči musí počítat s omezením dopravy na silnici I/19 od dálnice D3 do Tábora do poloviny prosince. Důvodem je sanace nestabilního masivu nad silnicí. Aktuální práce na pravé straně skály u Harfového mostu přes nádrž Jordán ve směru do Tábora by měly trvat do poloviny září. Pak se dělníci přesunou na levou část; i tam se bude jezdit jedním pruhem. Celkem odtěží 1100 krychlových metrů kamene, zpevní skalní bloky a skálu zajistí ocelovými sítěmi, informoval dnes novináře mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Sanaci provádí pro ŘSD společnost Rocknet za 17,3 milionu korun bez DPH.
"Žulová skála silně erodovala, začínala pukat, rozpojovat se a vlivem eroze se do toho dostávala hlína. Bylo tady výrazné nebezpečí, že by došlo při nějakém prudkém lijáku jednak ke splavení horniny na vozovku, jednak vlivem postupného pukání skály by mohlo dojít k pádu části skalního bloku, balvanu nebo skalní drti. K drobnému pádu kamení už došlo, ale nezpůsobilo to nehodu,“ řekl Rýdl.
Z pravé skály odtěží dělníci 600 kubických metrů, z levé 500. Rýdl dnes apeloval na řidiče, aby dodržovali při průjezdu jedním pruhem nařízenou rychlost 50 kilometrů v hodině, protože se tam v lokalitě pohybují lidé. Dělníci sice využívají těžkou techniku na lámání a navrtávání skály, musí ale pracovat i s ručními sbíječkami, pohybují se na lanech. Do skály pro stabilizaci skalních masívů umisťují kotvy, tedy železné tyče, o délce čtyř a šest metrů, a zabetonují je. Dvoumetrové kotvy slouží k uchycení ochranných ocelových sítí, aby na vozovku nespadly kameny. Vrtů bude 1300.
"Hloubkové kotvy mají téměř neomezenou životnost, sítě mají technickou normovanou životnost 80 let,“ dodal Rýdl.
jrc sd