Kvůli opravě trati nepojedou do půlky června vlaky mezi Táborem a Bechyní
Profilovka
01. 05. 2024.

Tábor 1. května (ČTK) - Mezi Táborem a Bechyní začala oprava železniční trati, místo vlaků jezdí mezi oběma jihočeskými městy autobusy. Výluka na první elektrifikované trati v někdejším Rakousku-Uhersku potrvá do 14. června. Správa železnic (SŽ) uvedla, že poprvé použije na dráze elektrifikované stejnosměrnou trakcí ocelové pražce ve tvaru písmene ypsilon. Rekonstrukce vyjde na 54 milionů korun.

Na trati měřící 24 kilometrů bude možné v obloucích o velmi malém poloměru zřídit tzv. bezstykovou kolej. "To přinese zvýšení bezpečnosti, komfortu cestování, možnost nasazení moderních vlakových souprav a v neposlední řadě také snížení nákladů na údržbu," sdělili správci železnic.

Během opravy vymění železniční svršek, v úsecích Slapy - Malšice a Malšice - Sudoměřice u Bechyně nahradí stávající dřevěné a betonové pražce za nové betonové. Mezi Táborem a Slapy a mezi Sudoměřicemi u Bechyně a Bechyní se zkušebně použijí ocelové pražce ve tvaru ypsilon. "Stávající ojeté kolejnice se vymění za nové, opravou projdou také tři přejezdy," dodala SŽ.

Ocelové pražce ve tvaru písmene ypsilon zatím Správa železnic používala na neelektrifikovaných tratích, a to zejména v Libereckém kraji. Na prvních dvou zkušebních úsecích s těmito ocelovými pražci mezi Táborem a Bechyní bude proto sledovat, měřit a vyhodnocovat chování ocelového kolejového roštu. "Opravné práce v úseku Tábor – Bechyně v předpokládané hodnotě 54 milionů korun zrealizuje firma Chládek & Tintěra Litoměřice," doplnila Správa železnic.

Provoz na trati Tábor - Bechyně zvané Bechyňka začal 21. června 1903. K jejímu vybudování významně přispěl průmyslník, vynálezce a technik František Křižík. Při oslavách a výjimečných akcích jezdí po trati Elinka, nejstarší český elektrický železniční vůz z roku 1903. Místní i turisté se tam mohou svézt také Bobinkou, což je malá elektrická lokomotiva bývalé řady E 422.0.

Bechyňka je unikátní nejen v České republice systémem stejnosměrného napětí o síle 1500 voltů. Jihočeský kraj chtěl za bývalého vedení změnit trakci, nově to mělo být 25.000 voltů a 50 herzů, aby tam mohly jezdit moderní vlaky. Změna by si podle odhadů vyžádala miliardu korun, nakonec se od ní ustoupilo a Správa železnic výjimečnou a turisticky oblíbenou trať nyní opraví a modernizuje.

foto ilustrační

Nejčtenější
1
Post image
2
Post image
3
Post image