Odkazy
- SCHEMA-CELE-NAM [PDF, 19 MB]
v Táboře 9. července 2024
Tento krok znamená, že na náměstí ubyde 18 spodních parkovacích míst ve prospěch chodců, dalších uživatelů obytné zóny a mobiliáře. Změna režimu na náměstí započne v pátek 12. 7. 2024 před sobotním koncertem Jazzový Tábor a skončí v neděli 15. 9. 2024 se závěrem historického festivalu Táborská setkání.
Starosta Tábora Štěpán Pavlík vnímá, že rozhodnutí o dočasném zřízení pěší zóny na jižní hraně náměstí vzbuzuje rozporuplné reakce. Starosta zdůraznil, že se nejedná o trvalý krok, ale o zkoušku, která se bude vyhodnocovat. Město Tábor už zřídilo speciální e-mailovou adresu (namesti@mutabor.cz), kam lidé mohou psát svoje názory. „Domníváme, že řidiči nemusejí nutně vjíždět až na Žižkovo náměstí, kroužit kolem dokola a čekat, až se uvolní nějaké místo. Chceme tímto upozornit, že je přirozené a ohleduplné nevpouštět tolik aut do samotného historického jádra,“ uvedl starosta.
Město Tábor už zveřejnilo mj. v Infocentru a na webu www.visittabor.eu mapičku či leták, kde se detailně popisuje, kde mají návštěvníci Starého Města odstavit auta. Mapka řidiče naviguje na sedm parkovišť. Nejbližším místem je parkovací dům Centrum, do něhož se motoristé zbytečně bojí vjíždět. Nejvzdálenější jsou parkoviště Valdenská u vlakového nádraží a parkoviště v ulici Václava Soumara u zimního stadionu.
Celá plocha pohledem od sochy Jana Žižky na bar Havana a další „jižní“ restaurace bude volná. „Vjezdu z Klokotské a ve směru od ústí Pražské ulice zamezíme přenosnými květníky, z každé strany budou čtyři. Mezi nimi bude stát z obou stran zákazová značka, které se nevyhneme. Další příjezdový a odjezdový režim ostatními ulicemi zůstane zachován,“ uvedl starosta Pavlík s tím, že dopravní režim náměstí vytvoří tzv. „podkovu“. Důležitým sdělením je, že opatření se nijak nedotkne rezidentů Starého Města. „Budeme důsledně kontrolovat parkování, aby návštěvníci nestáli na rezidentských místech,“ zdůraznil starosta.
Zabraná plocha náměstí tedy nezůstane prázdná. Město na ni umístí stolky se židličkami, lehátky a slunečníky, které však budou do prostoru umisťovány postupně. Starosta obešel provozovatele přilehlých restaurací s nabídkou, aby se mobiliáře ujali a používali pro rozšířené předzahrádky. Na jižní hranu náměstí bude dvouměsíční zákaz vjezdu, výjimku dostanou pro středeční dopoledne trhovci.
Starosta zmínil, že podobnému omezení dopravy se říká taktický urbanismus. Jedná se o nízkonákladový přístup k dočasné změně městského prostoru s cílem zlepšit místní životní prostředí. Je to způsob, jak rychle a relativně levně upravit veřejný prostor ve městě tak, aby se v něm lépe žilo. V moderních městech existuje snaha o omezení automobilové dopravy na historických náměstích, vytváření zelených ploch a veřejných prostorů místo parkovišť. Příkladem může být Vachova ulice v Brně.